Tradycyjnie jesień przynosi nam kolejne wdrożenie zmian w systemie transakcyjnym. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że stanie się to już w najbliższy weekend. Tym razem pojawi się także kilka ciekawych funkcji z punku widzenia użytkownika. Szczególnie zadowoleni mogą być Klienci posiadający rachunki firmowe, gdyż pojawi się tam ważna i oczekiwana funkcja znana powszechnie pod nazwą „Koszyk płatności”.
Czym jest „Koszyk płatności”?
W skrócie jest to miejsce, w którym można zgromadzić operacje, a następnie stworzyć z nich paczkę i za pomocą autoryzacji jednym kodem zlecić ich wykonania, np. paczka 10 przelewów. Funkcja będzie dostępna tylko dla osób posiadających aktywną autoryzację operacji hasłami SMS. Dodatkowo koszyk będzie domyślnie blokowany po każdym wyjściu z systemu. Odblokowanie nastąpi po autoryzowaniu pierwszej modyfikacji koszyka w sesji kodem autoryzacyjnym, np. poprzez dodanie przelewu itp.
Operacje w koszyku będzie można umieszczać na kilka sposobów:
- poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola wyboru przy wykonywaniu przelewu jednorazowego, do odbiorcy zdefiniowanego, do ZUS lub US,
- poprzez import przelewów z pliku (dotyczy tylko kont firmowych),
- poprzez import z pliku odbiorców zdefiniowanych lub zleceń stałych – funkcję tę opiszę w kolejnym artykule.
Koszyk będzie dostępny w nawigacji kontekstowej danego rachunku. Poniżej widok nawigacji dla rachunku firmowego. W przypadku Klientów indywidualnych nie będzie dostępna opcja importu przelewów z pliku:
W poszczególnych krokach przelewów pojawia się dodatkowe pole wyboru, którego zaznaczenie powoduje dodanie przelewu do koszyka. Domyślnie przelew nie jest dodawany do koszyka.
Dla przelewu do odbiorcy zdefiniowanego opcja „Dodaj do koszyka płatności” pojawia się tylko dla przelewów, dla których wybrano autoryzację SMS.
Inna droga to import operacji z pliku. W przypadku przelewów będzie to można wykonać poprzez skorzystanie z odpowiedniej formatki:
Funkcja importu plików jest przeznaczona tylko dla Klientów firmowych i została zbudowana w oparciu o standard danych wejściowych szerzej znany jako Elixir-0. W chwili obecnej istnieje możliwość importowania przelewów krajowych zwykłych (bez płatności do ZUS i US). Ideą tego importu jest „połączenie” systemu mBanku z dostępnymi programami księgowymi, które w większości powinny posiadać funkcję eksportu to tego formatu. Plik którego specyfikację można znaleźć tutaj nie jest zbyt skomplikowany, aby przygotować go metodami „domowymi” np. z wykorzystanie edytora tekstowego, czy też arkusza kalkulacyjnego.
Ważne informacje dotyczące importu:
- przed importem należy określić w jakim standardzie kodowany jest plik, domyślnie ustawiony został standard UTF-8,
- operacja odbywa się asynchronicznie, tzn. najpierw sprawdzana jest struktura pliku, następnie plik wysyłany jest do kolejki tworzącej fizycznie operacje. Z tego względu błędy struktury czy też rozmiaru pliku pojawią się natychmiast, natomiast inne błędy które nastąpią podczas fizycznego tworzenia zlecenia przelewu rachunku zostaną pokazane w odpowiednim komunikacie w sekcji „Wiadomości”, a także w „Koszyku płatności”.
- w pliku nie może być więcej niż 50 operacji,
- przelewy nie mogą mieć daty „z przeszłości”,
- rachunek nadawcy musi być zgodny z rachunkiem w którym dokonujemy importu,
- kwota przelewu musi być różna od zera.
Tak więc wiemy już mniej więcej w jaki sposób dodać operacje do koszyka, ale co dalej? Operacje czekają na nas w koszyku, który może wyglądać np. tak:
Z lewej strony dostępne są pola wyboru dzięki którym możemy stworzyć paczkę.
Przy jej tworzeniu należy pamiętać o kilku aspektach:
- operacje wybrane do paczki muszą być tego samego rodzaju np. tylko przelewy,
- w przypadku zatwierdzania operacji ich maksymalna liczba nie może przekroczyć 20 (ograniczenie to wynika m.in. z maksymalnej dostępnej długości wiadomości SMS),
- przelewy muszą posiadać co najmniej datę teraźniejszą, dla ułatwienia operacje przeterminowane oznaczane są na czerwono i zostaną automatycznie usunięte po 30 dniach od daty przeterminowania,
- na chwilę obecną do usunięcia można wybrać tylko jedną operację ( nie można tego zrobić hurtowo).
Wybranie operacji i zatwierdzenie przenosi na do kolejnego kroku:
Na powyższym ekranie dokonujemy autoryzacji operacji, następnie trafiają do kolejki i w zależności od obciążenia systemu lub wielkości paczki w ciągu kilku sekund zostają wykonane. W przypadku błędów pojawiają się standardowe komunikaty o odrzuceniu operacji w sekcji „Wiadomości”.
Ciąg dalszy oczywiście nastąpi ;) W razie pytań proszę komentarze.
Wiecej o zmianach przeczytasz także w artykule: "O tym co jeszcze może wpaść do koszyka, czyli zmiany w systemie transakcyjnym cz. 2"