powrót

Usługa BILIX w mBanku

BILIXKto z nas jeszcze pamięta czas, kiedy aby opłacić rachunek za telefon, czy też czynsz za mieszkanie stało się w kilometrowych kolejkach do pocztowego okienka?

 

Kolejki być może zostały, ale drugą dekadę XXI wieku z całą pewnością zdominuje elektroniczny obieg wszelakich rachunków, a wraz z nim dzięki bankowości elektronicznej możliwość ich wygodnego opłacania z poziomu systemu transakcyjnego. W Polsce i na świecie pojawia się coraz więcej firm agregujących masowych wystawców faktur. Usługa ta otrzymała też swoją nazwę EBPP (electronic bill presentment and payment) - elektroniczna prezentacja i płacenie rachunków.

Przy próbie dokładniejszej definicji warto posilić się znaną pewnie wszystkim Wikipedią.

EBBP to Usługa finansowa, która polega na przekazaniu płatnikowi elektronicznej formy rachunku (faktury) i umożliwienie mu dokonania elektronicznej płatności. Proces ten obejmuje dwa rodzaje transakcji: prezentację, oraz zapłatę rachunku. Płatności rachunków stanowią obecnie najpopularniejszy rodzaj transakcji internetowych. Do niedawna EBPP było przeznaczone wyłącznie dla podmiotów gospodarczych, obecnie z tej usługi mogą już korzystać osoby fizyczne. Właścicielami firm specjalizujących się w EBPP są często znane banki. Firmy te mogą też współpracować z grupą instytucji finansowych.

Od 17 maja 2010 r. do grona banków pozwalających prezentować faktury i za nie wygodnie płacić poprzez system transakcyjny, dołączy mBank.

Pośrednikiem będzie podmiot agregujący wystawców, czyli Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR) i jej usługa BILIX.

Schemat jej działania można przedstawić w następujący sposób:
BILIX

1. Dostawca (operator telekomunikacyjny, zakład energetyczny lub gazowniczy, dostawca Internetu lub telewizji kablowej, itd.) zamiast wysyłać do klienta kopertę zawierającą rachunek lub fakturę i pozostałe materiały drukowane, dostarcza do KIR S.A. dokumenty w formie elektronicznej.

2. KIR S.A., jako operator BILIXA świadczący usługi dla różnych dostawców usług i banków, grupuje zebrane dane i udostępnia je Bankowi.

3. Bank prezentuje klientowi otrzymane z systemu BILIX dane za pośrednictwem systemu bankowości internetowej.

4. Klient zapoznaje się z prezentowanymi danymi i akceptuje (lub nie) płatność.

5. Bank informuje KIR S.A. o statusie przetwarzania danego dokumentu, w tym o fakcie zaakceptowania bądź odmowie wykonania płatności.

6. KIR S.A. grupuje otrzymane z banków informacje, które następnie przekazuje dostawcom w ustalonej formie.

7. Przepływ środków z tytułu opłaconych rachunków i faktur z Banku klienta do Banku dostawcy usług realizowany jest standardowo (poprzez system ELIXIR lub jako przelew wewnętrzny).

Oczywiście wdrożenie tej usługi wymaga pewnych zmian od strony naszego systemu transakcyjnego. W pierwszej kolejności zmieni się nawigacja kontekstowa eKONTA i mBiznesKONTA. W kontekście tych dwóch produktów będzie można zawierać porozumienia z wystawcami faktur, a następnie dokonywać stosowanych płatności. Pojawi się nowa sekcja „eFaktury”, w której prezentowane będą poszczególni dostawcy usług EBPP. W pierwszej kolejności będzie to BILIX:

BILIX

W ramach tej usługi Klient będzie mógł wykonać następujące czynności:

  • zainicjować proces zawarcia porozumienia,
  • wyświetlić listę zawartych porozumień,
  • usunąć porozumienie,
  • wyświetlić listę przesyłek,
  • przejrzenia informacji o płatnościach,
  • pobrać złączniki np. faktury
  • zrealizować lub odrzucić płatności.

Kilka informacji dotyczących funkcjonowania w kontekście specyfiki działania naszego systemu:

  • płatność będzie realizowana tak jak przelew dowolny bieżący lub przyszły. W przypadku, gdy system nie może przyjąć dyspozycji płatności zostanie zwrócony stosowny komunikat błędu,
  • możliwe będzie wybranie opcji „Wykonaj ponownie” z historii operacji na rachunku Klienta, analogicznie jak to można zrobić w tej chwili w przelewach. Dozwolona będzie edycja takiego przelewu,
  • Klient nie będzie miał możliwości anulowania zleconej płatności. Przy próbie usunięcia przelewu z listy przelewów oczekujących Klientowi pokaże się stosowny komunikat błędu,
  • w przypadku braku realizacji zleconej płatności (np. w wyniku braku środków) pojawiać się będą standardowe komunikaty do kontraktów informujące o odrzuceniu zaplanowanej płatności,
  • zlecenie płatności w ramach usługi BILIX nie będzie autoryzowane hasłami smsowymi/jednorazowymi o ile nie znajdą się w Koszyku płatności.

Poniżej kilka ilustracji prezentujących poszczególne elementy.

Lista przesyłek:

BILIX

 

Szczegóły przesyłki:

BILIX

Nowe porozumienie:

BILIX

 

Na razie liczba dostawców nie jest zbyt duża, ale wraz z popularyzacją i udostępnianiem podobnych agregatorów w systemach bankowych z całą pewnością będzie rosła. Jest to z niewątpliwie duże wyzwanie, pamiętając że w Polsce fiaskiem zakończyła się próba popularyzacji „polecenia zapłaty”.

W każdym razie trzymamy kciuki za tą i inne usługi, które mają szansę odmienić sytuację i uprościć życie praktycznie każdego obywatela tego kraju.