powrót

Banki wspólnie tworzą lokalny standard płatności mobilnych

Kilkanaście milionów klientów banków będzie mogło płacić telefonem w
ramach jednolitego standardu. Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK,
BRE Bank, ING Bank Śląski i PKO Bank Polski porozumiały się w sprawie
strategicznej współpracy, dotyczącej zbudowania wspólnego standardu płatności
mobilnych. Zainicjowany projekt jest unikalny ze względu na swoją skalę,
dzięki znaczącemu udziałowi rynkowemu zaangażowanych instytucji finansowych,
jak i szerokim możliwościom, które to rozwiązanie oferuje
użytkownikom.Celem projektu jest zbudowanie wspólnej infrastruktury dla płatności
mobilnych w Polsce. Nowy standard autoryzacji i rozliczeń będzie otwarty na
wielu uczestników rynku, w tym na inne banki oraz akceptantów rozliczeniowych.
Porozumienie Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, BRE Banku
(mBanku, MultiBanku), ING Banku Śląskiego i PKO Banku Polskiego pozwala
określić założenia i harmonogram dalszych kroków związanych z projektem,
którego zarządzanie zostanie powierzone spółce joint venture pod nadzorem
krajowych instytucji regulujących rynek finansowy.Nadrzędnym celem Alior Banku jest wprowadzanie nowych standardów i zmiana
reguł panujących na rynku usług bankowych. Nie mogło zatem zabraknąć Alior
Banku w gronie banków, które uczestniczą w realizacji tego niezwykle ważnego i
innowacyjnego projektu.Według Bogusława Kotta, Prezesa Zarządu Banku Millennium klientom potrzebna
jest świadomość, że system płatności mobilnych jest nie tylko nowoczesnym, ale
też bezpiecznym i efektywnym rozwiązaniem. Wspólny standard może stać się
istotnym impulsem dla jeszcze szybszego rozwoju tego rynku, stąd obecność Banku
Millennium w tym porozumieniu jest oczywista.Bankowość mobilną Bank Zachodni WBK traktuje jako strategiczny kierunek
rozwoju. Chcą uczestniczyć w budowaniu systemów płatności mobilnych, które mają
szansę stać się standardem i zapewnią klientom możliwie najszerszą sieć
akceptacji. Bank Zachodni WBK jest przekonany, że inicjatywa, która swoim
zakresem obejmuje 70 proc. klientów banków w Polsce, ma duże szanse, żeby stać
się powszechnie używanym standardem.
BRE Bank od lat wspiera innowacje, które mają szansę odnieść sukces.
Dlatego zaangażował się w precedensowy na polskim rynku wspólny projekt
płatności mobilnych, dający realną szansę na upowszechnienie się tej metody
płatniczej zarówno wśród przeszło 4 mln klientów BRE (w tym mBanku i
MultiBanku), jak i osób korzystających z usług partnerów Banku. W ten sposób
wspólnie stawiają też czoła nowym wyzwaniom w bankowości, związanym m.in. z
regulacjami w dziedzinie kart płatniczych oraz rosnącym zainteresowaniem
klientów nowoczesną bankowością mobilną.
Klienci oczekują wygodnych, uniwersalnych, szybkich i bezpiecznych metod
płatności. Jednocześnie na przykładzie nowych rozwiązań ostatnio zaoferowanych
przez ING Bank Śląski, takich jak bankowość mobilna, czy bankomaty zbliżeniowe,
widzimy, jak szybko zaczynają z nich korzystać. To pokazuje skalę potencjału
rynku w tym obszarze. Dlatego ING Banku Śląsk podjął decyzję o przystąpieniu do
projektu z innymi bankami, który ma na celu stworzenie jednolitego standardu
płatności mobilnych. ING wierzy, że dzięki temu będzie mógł zapewnić klientom
najwyższy poziom usług w obszarze codziennych płatności.Stworzenie wspólnej infrastruktury dla płatności mobilnych w Polsce jest
jednym z elementów Strategii PKO Banku Polskiego na lata 2013-2015. Standard
będzie elastyczny i otwarty na innych uczestników rynku, tak by klienci płacący
telefonem mogli z tej opcji korzystać w jak największej liczbie miejsc, bez
względu na to, z którym bankiem są związani.Stworzenie lokalnego standardu płatności mobilnych w Polsce, ze względu na
innowacyjny charakter projektu oraz niższe od obowiązujących stawek kartowych
koszty funkcjonowania, wpłynie pozytywnie na obrót bezgotówkowy, a przez to na
efektywność gospodarczą.Przedsięwzięcie to ma unikalny charakter, ponieważ po raz pierwszy tego typu
projekt tworzony jest przez wiodące instytucje finansowe. Łączny udział sześciu
uczestniczących w projekcie banków w rynku komercyjnych instytucji finansowych
pod względem liczby klientów z dostępem do bankowości elektronicznej
przekracza 70 proc. Dzięki porozumieniu klienci będą mogli docelowo realizować
płatności mobilne w szerokiej sieci sklepów zarówno tradycyjnych, jak i
internetowych, korzystać z bankomatów oraz przelewać środki na numer telefonu
odbiorcy. Te wszystkie funkcje nie są łącznie dostępne dla użytkowników już
istniejących systemów w kraju i za granicą. Ze względu na wyjątkowe korzyści
dla konsumentów oraz firm, próby zbudowania podobnych standardów podjęto już
m.in. w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, jednak zaangażowane w ich powstanie
były firmy spoza sektora finansowego, głównie telekomunikacyjne oraz sieci
handlowe.W marcu br. PKO Bank Polski wprowadził na rynek IKO – bankowość mobilną
czwartej generacji, czyli połączenie w jednej aplikacji funkcji bankowych
(sprawdzanie salda, historii rachunku, przelewy) z płatniczymi (płacenie za
zakupy w sklepach tradycyjnych i internetowych, wypłaty z bankomatów, przelewy
na numer telefonu czy generowanie czeków do użycia offline). Aplikacja jest
także dostępna na telefony starszej generacji. Z IKO korzysta obecnie 40
tysięcy osób, które wykonały dotychczas prawie 70 tysięcy transakcji na łączną
kwotę ponad 16 milionów złotych.System płatności mobilnych PKO Banku Polskiego, który już funkcjonuje na
rynku, zostanie rozbudowany o elementy umożliwiające podłączenie wielu
partnerów i będzie podstawą funkcjonowania lokalnego standardu. Natomiast
aplikacja dla klienta będzie przygotowywana oddzielnie przez każdego uczestnika
systemu.Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Alior Banku, Banku Millennium, Banku
Zachodniego WBK, BRE Banku (mBanku, MultiBanku), ING Banku Śląskiego i PKO
Banku Polskiego. Żadna z instytucji nie będzie w nim miała dominującej
pozycji.

Kategorie:

MSP i Korporacje