Znamy już godziny najbliższej przerwy, które opublikowaliśmy w artykule przedwczoraj. Przerwa rozpocznie się około godziny 22:30 w sobotę 21 listopada br. a zakończy po godzinie 9:00 w najbliższą niedzielę (22 listopada br.). Wiem, że wiele osób zaintrygował tak długi termin przerwy. Powodów jest kilka.
Najbliższe wdrożenie, jak i to następne - wiosną 2010 r. zostało przeznaczone głównie na modernizację kodu systemu, dzięki któremu uda się w przyszłości wprowadzać zmiany w systemie znacznie częściej, skrócić przerwy, a także poprawić sposób jego działania.
Nie ukrywam także, że w czasie tej nocy wdrażane będą nowe produkty, modyfikacje procesów, nowe rozwiązania technologiczne, itd. Jest tego mnóstwo - około 100 pozycji. Niektórych czeka naprawdę pracowita noc. Poniżej kilka zmian, które ujrzycie już w niedzielę rano (odpukać) na własne oczy.
Import odbiorców i zleceń stałych
Pamiętam swego czasu gorącą dyskusję na naszym forum, gdzie Klienci zgłaszali zapotrzebowanie na taką funkcję, która ułatwi im przenoszenie odbiorców między rachunkami. Inną sprawą jest szeroko rozpisywana już sprawa ułatwień przy przenoszeniu rachunków, o których swego czasu rozpisywała się prasa. Funkcja importu będzie z całą pewnością krokiem w dobrą stronę i mBank pewnie jako jeden z pierwszych w Polsce skróci tą trudną i czasem bolesną drogę przy przenoszeniu danych z banku do banku, a wszystko na bazie pliku z historią operacji na rachunku lub samodzielnie stworzonym plikiem w odpowiednim formacie.
Ale od początku...
W odpowiednich miejscach nawigacji pojawiają się nowe pozycja pozwalające na uruchomienie formatki importu:
Wygląda ona w następujący sposób:
W trakcie importu możemy wybrać format pliku z eksportu historii kilku popularnych banków lub samodzielnie stworzyć taki plik w edytorze tekstowym lub arkuszu kalkulacyjnym wg poniższego wzoru:
Założenie:
- pola oddzielone przecinkami,
- wszystkie pola pomiędzy cudzysłowami,
- długość rekordu do 1200 znaków,
- importowane dane nie mogą zawierać cudzysłowów - cudzysłów jest zawsze traktowany jako ogranicznik pola.
Opis pól:
- numer rachunku w formacie NRB - 26 znaków,
- nazwa odbiorcy - max 70 znaków,
- adres odbiorcy - max 35 znaków,
- kod i miasto odbiorcy - max 35 znaków,
- tytuł przelewu - max 140 znaków,
- kwota - w formacie max 13 cyfr przed przecinkiem, dwie cyfry po przecinku, ewentualny znak "-" lub "+" przed kwota ignorujemy,
- waluta - 3 znaki.
Przykład:
"Numer rachunku","Nazwa odbiorcy","Adres odbiorcy","Kod i miasto odbiorcy","Tytuł przelewu","Kwota","Waluta"
"44114020040000300200772111","TESTOWA NAZWA","UL. TESTOWA 15","00-001 Warszawa","TESTOWY OPIS TRANSAKCJI","-150,12","PLN"
Pierwszy wiersz standardowo zawiera opis kolumn i powinien się znaleźć w każdym pliku. Jeżeli go nie będzie zostanie zignorowany.
Po pozytywny zaimportowaniu pliku możemy dokonać edycji nazwy odbiorcy, a także wybrać te pozycje które chcemy dodać.
Kliknięcie w "Dalej" powoduje dodanie odpowiednich zleceń do opisanego wcześniej koszyka płatności:
Tutaj wybieramy odpowiednie operacje do paczki i dokonujemy autoryzacji, pamiętają że operacje w paczce muszą być tego samego typu w tym przypadku "Definiowanie odbiorcy".
W trakcie importu tworzony jest także raport, który mówi o operacjach odrzuconych. Jak powszechnie wiadomo, historia operacji z rachunku nie zawsze posiada dane z których można utworzyć zlecenie, czy też odbiorcę, jak np. informacje o prowizjach, odsetkach, itp. Odnaleźć go można w sekcji „Wiadomości”.
Dane zleceniodawcy przy wykonywaniu przelewów innych niż US, czy ZUS.
Po najbliższej sobocie następuje także zmiana polityki, jeżeli chodzi o zleceniodawców przelewów. W danych zleceniodawcy pojawi się tylko i wyłącznie wybrany właściciel rachunku. Na problem ten zwracali uwagę posiadacze chociażby rachunków wspólnych, czy też rachunków z pełnomocnikami, których własne dane podstawiały przy wykonywaniu przelewu zamiast danych właściciela rachunku. W przypadku rachunków wspólnych, podczas wykonywania przelewu jednorazowego lub do odbiorcy zdefiniowanego współwłaściciel lub dysponent będzie mógł dokonać wyboru zleceniodawcy.
Oczywiście jeżeli właściciel jest jeden z automatu zostaną podstawione jego dane. Ciekawostką będzie także likwidacja problemu aktualizacji danych w przypadku odbiorców zdefiniowanych, zleceń stałych czy też poleceń zapłaty. Od tej pory dane te będą aktualizowane automatycznie.
Niestety wg moich informacji, ta funkcja będzie dostępna tylko dla nowo zdefiniowanych lub modyfikowanych po wdrożeniu zleceń stałych lub poleceń zapłaty. Wiem, że pojawi się pytanie jak poznać kto wykonał przelew, w przypadku rachunków z pełnomocnikami. W przypadku wątpliwości taką informację będą posiadali operatorzy mLinii, a w przyszłości mamy zapewnienia że taka informacja pojawi się w historii operacji o ile będzie takie zapotrzebowanie.
Ubezpieczenia kart
Jakiś czas temu w kontekście KART (kredytowych i debetowych) pojawiła się możliwość samodzielnej zmiany ubezpieczeń. Na stronie ze szczegółami karty były także listowane dostępne ubezpieczenia (bądź otrzymywane wraz z umową lub takie które można modyfikować poprzez mLinię). W ramach porządków postanowiliśmy zgromadzić je wszystkie na jednej stronie tak, aby poprawić czytelność, co widać na załączonych obrazach (widok nawigacji karty i strona ubezpieczeń).
To wszystko z tych widocznych zmian po wdrożeniu. Z drobnych funkcji pojawi się możliwość wykonywania zlecenia stałego raz na rok, poprawki sortowania historii składanych wniosków, itp.
Tradycyjnie zapraszam do dyskusji.