Autor: Firmowi.pl
Z tego tekstu dowiesz się:
- Jakie są rodzaje terminali płatniczych?
- Jaki terminal płatniczy wybrać, jaki będzie najlepszy dla Twojej firmy?
- Ile kosztuje terminal płatniczy?
Wielu przedsiębiorców widzi, że jeśli przyjmują płatności wyłącznie gotówką, mają mniej klientów niż w sytuacji, gdyby posiadali terminal płatniczy i przyjmowali płatności bezgotówkowe.
Rynek oferuje różnorodne oferty terminali płatniczych. Jeśli chcesz umożliwić swoim klientom płatności bezgotówkowe, zapoznaj się z naszymi wskazówkami, dzięki którym wybierzesz ofertę najlepiej dopasowaną do potrzeb Twojej firmy.
Tradycyjny (POS) czy mobilny terminal płatniczy (mPOS)?
Najpierw należy zastanowić się, jaki rodzaj urządzenia będzie najbardziej ci odpowiadał. Tradycyjny terminal płatniczy (tzw. terminal POS), jaki znamy ze sklepowych lad, wydaje się najprostszym wyborem.
Alternatywą jest rozwiązanie mPOS – terminal akceptujący płatności bezgotówkowe w momencie połączenia go z urządzeniem z dostępem do internetu – np. smartfonem. Kompaktowy rozmiar, pełna mobilność i łatwość obsługi to oczywiste zalety mPOS. Należy jednak pamiętać o tym, że nie oferują one innych funkcjonalności niż przyjmowanie płatności kartą. Jeśli więc chcesz korzystać z usług cashback lub sprzedawać doładowania telefoniczne, lepiej wybrać tradycyjne rozwiązanie – tzw. stacjonarny terminal płatniczy.
Standardowo tradycyjny POS i mobilny terminal płatniczy obsługują zarówno karty zbliżeniowe, jak i bez funkcji bezstykowej.
Terminal bezprzewodowy czy stacjonarny?
Czy w twoim punkcie usługowym wystarczy terminal płatniczy umieszczony przy kasie? Jeśli tak, najlepszym wyborem będzie tradycyjny terminal stacjonarny łączący się z internetem przez LAN – jego koszty będą najmniejsze.
Jeśli jednak nie masz dostępu do internetu lub specyfika twojego biznesu wymaga możliwości skorzystania z terminala w dowolnym miejscu, należy wybrać urządzenie GPRS – będzie ono działać wszędzie tam, gdzie jest zasięg telefonii komórkowej. Z technologii GPRS może korzystać zarówno stacjonarny terminal płatniczy, jak i mobilny terminal bezprzewodowy.
Automaty vendingowe
W niektórych branżach warto rozważyć instalację terminali samoobsługowych, które pozwalają zaoszczędzić czas i nie wymagają obecności pracownika. Tzw. automaty vendingowe (maszyny vendingowe) to choćby automaty spożywcze z przekąskami i napojami albo z kawą. Automaty vendingowe znajdują swoje zastosowanie także np. przy sprzedaży biletów komunikacji miejskiej czy artykułów papierniczych.
Maszyny vendingowe dzielą się na jednomodułowe – przeznaczone do transakcji zbliżeniowych do wartości 50 zł – oraz trójmodułowe – przyjmujące wszystkie typy transakcji. Automaty vendingowe można brać np. w leasing albo jest możliwy ich wynajem.
Płatności telefonem
Polacy w sklepach nie korzystają już wyłącznie z kart. Na znaczeniu zyskują także płatności telefonem. Każdy terminal płatniczy, który przyjmuje płatności bezgotówkowe kartą, przyjmuje także płatności telefonem.
Jak płacić zbliżeniowo telefonem? Najważniejsze jest, aby smartfon posiadał tzw. moduł NFC. To właśnie ta technologia umożliwia przesłanie danych między telefonem a terminalem i pozwala na płatności zbliżeniowe. NFC znajdziemy zarówno w smartfonach z system Android, jak i iOS (na iPhone).
Płatność telefonem może być możliwa z poziomu aplikacji mobilnej danego banku (wtedy w aplikacji należy szukać komunikatu np. „płać telefonem”), ale jest także druga możliwość. Funkcjonują także portfele mobilne – np. Google Pay czy Apple Pay. Można do nich dodać karty różnych banków i płacić z użyciem którejś z tych usług (środki zejdą z karty ustawionej jako domyślna).
W obu przypadkach płatność telefonem odbywa się po prostu poprzez zbliżenie smartfona do terminala. Oczywiście wcześniej należy się upewnić, że moduł NFC jest włączony. Płatności telefonem są możliwe także dla kwot ponad 50 zł – wówczas należy je potwierdzić PIN-em.
Płatności blikiem
Coraz więcej terminali umożliwia także zrealizowanie płatności BLIKIEM. To nie jest już płatność zbliżeniowa. Jak płacić BLIKIEM?
Płatność BLIK polega na wpisaniu na terminalu płatniczym sześciocyfrowego kodu wygenerowanego w bankowej aplikacji mobilnej, ważnego przez 120 sekund. Transakcję potwierdza się kodem PIN w aplikacji.
BLIK jest udostępniany w aplikacjach mobilnych niemal wszystkich największych ogólnopolskich banków w Polsce.
Płatność BLIKIEM w sklepie stacjonarnym wydaje się nieco bardziej czasochłonna niż np. płatność zbliżeniowa. Jednak i tak BLIK zyskuje na popularności. Można płacić nim także w sklepach internetowych; BLIK działa także w bankomatach (tzw. wypłata bez karty).
Cena i koszty terminala płatniczego
Ile kosztuje terminal? Przedsiębiorca płaci za dzierżawę urządzenia, a następnie mały procent od wartości każdej płatności.
Abonament (koszt dzierżawy terminala) – od kilkudziesięciu złotych miesięcznie, w zależności od rodzaju urządzenia. Nie dotyczy rozwiązań mPOS (mobilny terminal płatniczy), za które płaci się jednorazowo przy zakupie.
Merchant Service Charge (MSC) – na tę opłatę składają się interchange fee (0,2% od karty debetowej i 0,3% od karty kredytowej), opłata systemowa organizacji kartowych oraz ustalana indywidualnie marża agenta rozliczeniowego – jej wysokość zależy od rodzaju branży i wysokości obrotów.
W przypadku mniejszych detalistów zwykle łączna cena za terminal kart płatniczych to ok. 0,6% wartości każdej płatności. Sklepy z wyższymi obrotami mogą płacić stawki ryczałtowe.
W ramach programu Polska Bezgotówkowa można otrzymać także darmowy terminal płatniczy. Przedsiębiorcy posiadający mniej niż 5 placówek swojego biznesu mogą zainstalować terminal płatniczy za darmo (nawet trzy urządzenia). Przez rok mogą też akceptować płatności kartowe na dobrych warunkach, bo nie płacą do 100 tys. zł obrotu rocznie.
Opłaty interchange
Jeszcze do niedawna wielu przedsiębiorców nie decydowało się na terminal kart płatniczych, bo barierą była wysokość opłaty interchange trafiającej do banku, który wydał kartę. Opłata interchange potrafiła wynosić nawet np. 1,5%. Od 2015 r. została jednak ustawowo obniżona do 0,2-0,3% wartości transakcji, dzięki czemu umożliwienie klientom płatności bezgotówkowych jest znacznie tańsze.
Ile kosztuje terminal? Koszt terminala do kart płatniczych jest indywidualnie ustalany z agentem rozliczeniowym, który proponuje adekwatny do potrzeb i specyfiki działalności terminal oraz warunki rozliczania transakcji i obsługi.
Opłaty dodatkowe terminali mobilnych
Jak wybrać mobilny terminal płatniczy? Należy także zwrócić uwagę na koszty obsługi i serwisu urządzeń oraz szkolenia pracowników, a także na to, czy w przedstawionej przez agenta rozliczeniowego ofercie nie znajdują się niekorzystne dla naszego przedsiębiorstwa opłaty dodatkowe. Dlatego najrozsądniejszym wyjściem będzie porównanie dostępnych na rynku ofert i negocjacje kosztów w ramach najbardziej atrakcyjnej z nich.
Jednak pamiętaj! Terminal płatniczy to przede wszystkim udogodnienie dla twojego klienta. Jeśli będziesz miał terminal kart płatniczych, klient chętniej skorzysta z twoich usług i zostawi u ciebie więcej pieniędzy niż byłoby to w przypadku gotówki. Łatwość zawarcia i opłacenia transakcji to jeden z kluczowych elementów budujących zadowolenie konsumentów. Także jeśli świadczysz usługi w domach – np. jesteś elektrykiem, hydraulikiem czy szklarzem – zastanów się, czy nie wyposażyć się w mobilny terminal płatniczy. Wybierając terminal, zawsze miej to na uwadze.